Eva Svobodová

Bude z Junáka extremistická přípravka?

6. 05. 2017 11:48:57
Hajlujícího skauta nikdo neviděl, skauty vyjadřující podporu ultralevicovým hnutím ano. Člověk by to mohl pokládat za ojedinělý brněnský exces, kdyby linie ražená vedením organizace nevedla také tímto směrem. Jak moc ji ovlivňuje?

"Ultrapravice", "ultralevice" - obojí je socialistický agresivní extremismus, který se tváří, že bojuje za záchranu světa proti stvůrám, které nemají žádná lidská práva. Obojí má stejné místo - ve zprávách BIS a Ministerstva vnitra. Vedení Junáka se v odpovědi na můj dotaz od aktivit distancovalo:

Proti totalitním režimům, extremismu, nenávisti a násilí se vymezujeme a z podstaty jej nemůžeme podporovat. Co se týče tzv. Kliniky, na kterou pravděpodobně fotografií narážíte: víme, že se akcí na podporu této iniciativy zúčastnilo více skautek a skautů, je to na jejich vlastní iniciativě a osobním zvážení, o "Klinice" jsme nikdy interními kanály nepsali. Pokud chtějí být prospěšní, pomáhat druhým a být přáteli s lidmi dobré vůle, tedy jednají podle skautského zákona, mají ve světě různé možnosti, jak se angažovat. Dle jejich uvážení je toto jedna z nich, od nás žádnou podporu v této věci nemají. Zdroj: http://evasvobodova2.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=602145

Kde se ovšem berou přinejmenším "zarážející" názory těch dětí, které na ultralevici a jejích idejích nevidí nic divného?

"Kamarád říkal, že stát neexistuje a hranice nejsou a že na tohle už se vůbec nehraje. Ten pán to vůbec nechápal a byl trochu agresivní. "

„Zajímá mě určitě víc okruhů, antifašistická a feministická témata, bytová situace, squatting, klerofašismus. To jsou věci, které v poslední době v mých sociálních bublinách hodně rezonujou“ (rozhlas.cz, 3. 5. 2017)

„Good night white pride je pro mě heslo, které má jasné sdělení, se kterým souhlasím. Přestože v tomto ‚logu‘ je antifašista kopajícího nacistu, je to pro mě pouze symbol. Symboly a hesla jsou důležitá, dokáží rychle předat myšlenku.“ (iDNES, 6. 5. 2017)

Opravdu to nemá s Junákem nic společného? Neexistuje ideologické podhoubí, které děti vede k určitým postojům? A co když se současné vedení Junáka se snaží organizaci od woodcraftu posunout směrem Nesehnutí, A2larm, Deník Referendum, který se nelíbí ani samotným skautským vedoucím?

Vedení Junáka už třetím rokem pracuje na ideovém projektu „Skauti na Zemi“, kterým hodlá děti vychovávat ke „globálnímu chápání světa“. Spolu se sdružením „Na Zemi“ - multikulturně, sociálně a globálně angažované neziskovky - loni vydalo příručku, jak na táborech šířit osvětu k uprchlictví a migraci: „Téma uprchlictví na táboře – Informační a metodická podpora"

Výhrady můžeme mít už na vhodnost takové aktivity v apolitickém dětském sdružení. Příručka je ale navíc zcela jednostranná a hrubě manipulativní. Podívejte se a posuďte sami. Projekt je založený na vyvolávání soucitu k „válečným uprchlíkům“, ale další aspekty migrační krize zcela pomíjí, případně je v části „Obavy spojené s uprchlictvím a reakce na ně“ vyvrací polopravdami nebo nehorázně zavádějícím způsobem. Odkazovaný výchozí materiál navíc nepochází z objektivních zdrojů, ale z extrémně aktivistických – Nesehnutí, A2larm, Deník Referendum.

Není divu. Autoři téhle agitace příručkou razí svůj názor a pocházejí z podobné ideologické líhně.

Lenka Šafránková-Pavlíčková (věnuje se tématům uprchlictví a migrace v rámci doktorandského studia na Fakultě sociálních studií MU i prakticky v rámci NESEHNUTÍ) a Linda Janků (pracuje v Centru pro lidská práva a demokratizaci, je asistentkou a doktorandkou na Katedře mezinárodního a evropského práva Právnické fakulty MU a právničkou v Kanceláři ombudsmanky). Na táborovou metodiku navazuje celý metodický „migrační“ portál Lidé v pohybu.

Touto spoluprací s vyhraněně angažovanou neziskovkou táhne vedení Junáka od apolitické vlastenecké skautské organizace dál k levicovému globalistickému aktivismu... Nemělo by si víc vybírat partnery, aby ve snaze o konání dobra nesklouzávalo do podivné politiky? S velkým nadšením se tato kontroverzní aktivita nesetkala ani mezi skautskými vedoucími.

Dost napovídá to, jak se po roce 1992 změnil skautský slib, z vlasteneckého na ezoterický:

"Slibuji na svou čest, jak dovedu nejlépe:
milovat vlast svou, Republiku československou, a sloužit jí věrně v každé době,
plnit povinnosti vlastní a zachovávat zákony junácké,
duší i tělem být hotov pomáhat bližnímu svému."

"Slibuji na svou čest, jak dovedu nejlépe:
sloužit nejvyšší Pravdě a Lásce věrně v každé době,
plnit povinnosti vlastní a zachovávat zákony skautské,
duší i tělem být připraven(a) pomáhat vlasti i bližním."

Jak moc tyhle postoje ovlivňují chod skauta? Zůstane v Junáku zdravý rozum, láska k vlasti a k přírodě, nebo nekriticky angažovaná politická utopie?

Autor: Eva Svobodová | karma: 43.41 | přečteno: 4372 ×
Poslední články autora